اللهم عجل لولیک الفرج

تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۱۸ ب.ظ

پیام [به ملت ایران (دعوت به قیام براى خدا)].
زمان: 15 اردیبهشت 1323 / 11 جمادى الاول 1363.
مکان: قم.
موضوع: دعوت به قیام براى خدا (تاریخى ترین سند مبارزاتى امام خمینى) (1).
مخاطب: علما و ملت ایران.
بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
قال اللَّه تعالى: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى‏ وَ فُرادى‏. (2).
خداى تعالى در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهاى سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه هایى است که خداى عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام براى خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‏ هاى گوناگون عالم طبیعت رهانده.
         خلیل آسا درِ علم الیقین زن             نداى «لا احبّ الآفلین (3)» زن‏

قیام للَّه است که موسى کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق (4) و صَحْو (5) کشاند. قیام براى خداست که خاتم النبیین- صلى اللَّه علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جاى آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنى (6) رساند.
__________________________________________________
 (1)- این پیام، یکى ازتاریخى ترین اسناد مبارزاتى امام خمینى به شمار مى‏آید واصل نسخه خطى آن در کتابخانه وزیرى یزد نگهدارى مى‏شود..
 (2)- سوره سبا، آیه 46: «اى رسول، بگو به امت، که من به یک سخن شما راپند مى‏دهم؛ وآن سخن این است که شما خالص براى خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید»..
 (3)- اشاره به آیه 76، سوره انعام..
 (4)- بیهوشى و در اصطلاح عرفان به معنى فناى عبد سالک..
 (5)- هوشیارى و در اینجا بقاى باللَّه پس از فناى فى اللَّه. و بازگشت به عالم ناسوت براى امتثال امر رب جلیل..
 (6)- اشاره به آیه 9، سوره نجم..


خودخواهى و ترک قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام براى منافع شخصى است که روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه کرده. قیام براى نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طورى از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتى شهوت پرست پشت میزنشین شدند. قیام براى شخص است که یک نفر مازندرانى بی سواد (1) را بر یک گروه چندین میلیونى چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام براى نفع شخصى است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام براى نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتى کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام براى خود است که موقوفات مدارس و محافل دینى را به رایگان تسلیم مشتى هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس درنمى آید. قیام براى نفس است که چادر عفت رااز سر زنهاى عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین وقانون درمملکت جارى است و کسى بر علیه آن سخنى نمیگوید. قیام براى نفعهاى شخصى است که روزنامه‏ ها که کالاى پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‏ ها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام براى خود است که مجال به بعضى از این وکلاى قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هرچه میخواهد بگوید و کسى نفس نکشد.
هان‏ اى روحانیین اسلامى! اى علماى ربانى! اى دانشمندان دیندار! اى گویندگان آیین دوست! اى دینداران خداخواه! اى خداخواهان حق پرست! اى حق پرستان شرافتمند! اى شرافتمندان وطنخواه! اى وطنخواهان با ناموس! موعظت خداى جهان رابخوانید و یگانه راه اصلاحى را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع هاى شخصى کرده تا به همه سعادتهاى دو جهان نایل شوید و با زندگانى شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
__________________________________________________
 (1)- رضاخان پهلوى..


انّ للَّه فى ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها (1)؛ امروز روزى است که نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام براى خدا نکنید و مراسم دینى را عودت ندهید، فرداست که مشتى هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خداى عالم چه عذرى دارید؟ همه دیدید کتابهاى یک نفر تبریزى بى‏ سروپا (2) را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحى له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذرى در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگى است که شماها را فرا گرفته؟ اى آقاى محترم که این صفحات را جمع آورى نمودید و به نظر علماى بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابى هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامى همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتى میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند. خوب است دیندارى را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه (3) زندگى کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئى تعدى به او شود براى او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره سران بیدین از جاى برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینى را آغاز کردند و به همین زودى بر شما تفرقه زده ‏ها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَى اللَّهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ (4).
11 شهر جمادى الاولى 1363.
- سید روح اللَّه خمینى.
__________________________________________________
 (1)- بحارالانوار ج 68، ص 221، کنزالعمال ج 7، ص 769..
 (2)- احمد کسروى؛ نویسنده و مؤلف کتابهاى ضد مذهبى..
 (3)- تلفظ قدیمِ «ده»..
 (4)- سوره نساء، آیه 100: «و هرگاه کسى از خانه خویش براى هجرت بسوى خدا و رسول بیرون آید، و در سفر مرگ او فرا رسد، اجر و ثواب چنین کسى بر خداست»..

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۳/۲۴
  • ۴۶۵ نمایش
  • Ali Najafi

امام خمینی

صحیفه نور

نظرات (۱)

  • یه بنده خدای گمنام
  • سلام علیکم
    بروزم اگه خواستید بیاید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی